Νέα

Μεγάλη Αύξηση Γλωσσικών Διαταραχών σε Νήπια Μετά Την Πανδημία

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ

ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850

ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

Ποια επίπτωση είχαν τα περιοριστικά μέτρα στη γλωσσική ανάπτυξη παιδιών προσχολικής ηλικίας.

 

Μιλούν στο iatronet.gr οι λογοθεραπευτές Ελένη και Γιάννης Κυβρακίδης

 

 

Αύξηση κατά 57% παρουσίασε το ποσοστό των γλωσσικών διαταραχών σε παιδιά προσχολικής ηλικίας μετά την πανδημία COVID-19, σύμφωνα με μελέτη στη Βόρεια Ελλάδα, που παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του 15ου Πανελλήνιου και του 2ου Διεθνούς Υβριδικού Συνεδρίου Λογοθεραπείας, το οποίο διοργάνωσε στη Θεσσαλονίκη ο Πανελλήνιος Σύλλογος Λογοπεδικών - Λογοθεραπευτών.

 

Η λογοθεραπεύτρια MScinMRM, υποψήφια διδακτόρισσα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Ελένη Κυβρακίδου  και ο λογοθεραπευτής MSc, Γιάννης Κυβρακίδης  μιλούν στο iatronet.gr για τα ευρήματα της μελέτης και εξηγούν με ποιον τρόπο η μάσκα και ο περιορισμός των κοινωνικών επαφών κατά τη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων επηρέασαν τη φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη των νηπίων. Παράλληλα, περιγράφουν την εφαρμογή για κινητές συσκευές που ανέπτυξαν, μέσω της οποίας ο γονέας μπορεί να ανιχνεύσει κάποια γλωσσική διαταραχή που θα τον οδηγήσει έγκαιρα στον ειδικό για την κατάλληλη παρέμβαση.

 

 

Διαβάστε το άρθρο των επιστημονικά υπεύθυνων των κέντρων ¨Νους & Λόγος  στο iatronet στον σύνδεσμο: 

 

https://www.iatronet.gr/article/125234/megalh-ayxhsh-glossikon-diatarahon-se-nhpia-meta-thn-pandhmia-ellhnikh-meleth

 

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ

ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850

ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

 

 

 

 

 

Ηλικιακά Ορόσημα Κατάκτησης Δεξιοτήτων Λόγου και Επικοινωνίας

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ:

ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850 

ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

 

Εισαγωγή

 

   Η κατάκτηση της γλώσσας και η ανάπτυξη των δεξιοτήτων λόγου και ομιλίας είναι ένα σημαντικό αναπτυξιακό στάδιο που επιτυγχάνουν όλα τα τυπικά αναπτυσσόμενα παιδιά κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους. Η ικανότητα των ατόμων να ονομάζουν αντικείμενα, να εκφράζουν περίπλοκες σκέψεις και να επικοινωνούν με άλλους αναδύεται ακριβώς τη στιγμή που τα μικρά παιδιά μαθαίνουν να περπατούν και να ανακαλύπτουν τον φυσικό και κοινωνικό κόσμο γύρω τους. Οι τελευταίες πέντε δεκαετίες έχουν επιφέρει μια θεαματική αύξηση στις γνώσεις μας για το πώς τα μικρά βρέφη κατακτούν τις δεξιότητες λόγου που απαιτούνται και τελικά αποκτούν τη μητρική τους γλώσσα. Προηγμένες μέθοδοι ελέγχου της συμπεριφοράς και του εγκεφάλου των μικρών παιδιών, καθώς και βάσεις δεδομένων ομιλίας που παράγεται και απευθύνεται σε παιδιά έχουν αναπτυχθεί για να διερευνήσουν την πορεία των παιδιών προς την γλωσσική και επικοινωνιακή τους ανάπτυξη. Τα κύρια ορόσημα της γλωσσικής ανάπτυξης, που θα αναφερθούν αναλυτικά στην συνέχεια, συνήθως κατακτούνται κατά την διάρκεια των 3 πρώτων χρόνων ζωής του ατόμου.

   Τα ηλικιακά ορόσημα αποτελούν ενδείξεις που χρησιμοποιούνται για να παρακολουθούνται τα επιτεύγματα και η πρόοδος των παιδιών σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένου του λόγου και της ομιλίας. Γνωρίζοντας τις ικανότητες που αναμένεται να έχει ένα παιδί σε κάθε χρονολογικό στάδιο, είμαστε σε θέση να αξιολογήσουμε την αναπτυξιακή του πορεία. Στην παιδοψυχιατρική, έχει γίνει προσπάθεια για την καθιέρωση των σταδίων ανάπτυξης, όπως φαίνεται από το έργο των Piaget, Erickson και άλλων. Αυτά τα στάδια-ορόσημα βοηθούν στον καθορισμό των σκέψεων και των συμπεριφορών που αναμένονται για παιδιά διαφορετικής ηλικίας, και έτσι μπορούν να βοηθήσουν στη σύνθεση μιας διαγνωστικής διατύπωσης.

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ:

ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850 

ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

   Τα ορόσημα για την ανάπτυξη της γλώσσας βασίζονται στην γενική δομή της γλωσσικής ανάπτυξης συμπεριλαμβάνοντας φυσικά τις αλληλένδετες πτυχές της: τον λόγο (ομιλία), την γλώσσα και την επικοινωνία. Συχνά οι όροι «γλώσσα» και «ομιλία» θεωρούνται, λανθασμένα, συνώνυμοι. Η ομιλία είναι η άρθρωση και η παραγωγή ήχων από το στόμα, ενώ η γλώσσα περιλαμβάνει την κατανόηση, την επεξεργασία και την παραγωγή επικοινωνίας. Η ομιλία είναι η συνήθης έξοδος του γλωσσικού συστήματος, που δημιουργείται από τις πολύπλοκες και συντονισμένες κινήσεις των αναπνευστικών, λαρυγγικών, φαρυγγικών και στοματικών δομών και αποτελείται από υποσυστήματα: άρθρωση (ήχοι ομιλίας), φωνή, αντήχηση και ευχέρεια. Τα παιδιά αρχίζουν να «φλυαρούν» από την ηλικία των 6 μηνών, ενώ οι  ήχοι ομιλίας συνεχίζουν να αναπτύσσονται μέχρι την ηλικία των 7 ετών. Η γλώσσα περιλαμβάνει την κατανόηση και την παραγωγή λέξεων, προτάσεων και ιδεών. Υποδιαιρείται σε δεκτική (ικανότητα κατανόησης) και εκφραστική (ικανότητα παραγωγής) γλώσσα και αποτελείται από αλληλεπιδρώντα υποσυστήματα: φωνολογία (ήχοι ομιλίας), λεξιλόγιο, σύνταξη (γραμματική), σημασιολογία (νόημα) και πραγματολογία (κοινωνικές πτυχές της γλώσσας που λαμβάνουν υπόψη τον ομιλητή και το περιεχόμενο). Άλλες μορφές της αποτελούν η νοηματική και η γραπτή γλώσσα. Οι πρώτες λέξεις εμφανίζονται όταν ένα παιδί είναι περίπου 12 μηνών. Στη συνέχεια, η ανάπτυξη της γραμματικής ξεκινά όταν τα παιδιά συνδυάζουν 2 λέξεις, γεγονός που συνήθως συμβαίνει γύρω στα 2 έτη. Έπειτα αναπτύσσονται η σύνταξη και η μορφολογία. Η επικοινωνία περιλαμβάνει τη μη λεκτική και λεκτική χρήση της γλώσσας σε αλληλεπίδραση με άλλα άτομα και θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάπτυξη της γλώσσας. Λόγω της διακύμανσης στον χρόνο έναρξης και στον ρυθμό της, είναι δύσκολο να οριστεί μια μέση γλωσσική ανάπτυξη για όλα τα παιδιά. Έτσι, ορίζονται πιο γενικά ορόσημα που, ενώ μπορεί να ποικίλλουν στον ρυθμό και την έναρξή τους, ακολουθούν την ίδια σειρά σε όλα τα παιδιά.

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ:

ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850 

ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

Αναπτυξιακά ηλικιακά ορόσημα

 

   Η ανάπτυξη του λόγου και της γλώσσας προκύπτει από μια πολύπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ γενετικών παραγόντων και περιβαλλοντικής διέγερσης. Κατά τον πρώτο χρόνο της ζωής, τα βρέφη αναπτύσσουν σημαντικά θεμέλια που στηρίζουν την ανάπτυξη του λόγου και της γλώσσας, και μεγάλο μέρος της γλώσσας που αποκτούν είναι μέσω της ακρόασης και της αλληλεπίδρασης με τους ανθρώπους γύρω τους. Μέσα στα πρώτα 3 χρόνια της ζωής, τα παιδιά καταλαβαίνουν πολύ περισσότερα από όσα μπορούν να εκφράσουν. Η ομιλία εξελίσσεται μέσα από στάδια βουητού, φλυαρίας, λέξεων και σχηματισμού διαφορετικών συνδυασμών λέξεων. Στη γλωσσική ανάπτυξη, τα παιδιά περνούν από στάδια κατανόησης και έκφρασης πιο σύνθετων εννοιών. Η «έκρηξη λεξιλογίου» που συχνά συμβαίνει έχει αποδοθεί σε βιολογικούς παράγοντες, όπως η μυελίνωση της λευκής ουσίας στις γλωσσικές οδούς. Η αύξηση του ρυθμού μάθησης συσχετίζεται επίσης με την αυτοοργάνωση ενός νευρωνικού δικτύου. Μέχρι την ηλικία των 5, τα παιδιά έχουν ένα λεξιλόγιο χιλιάδων λέξεων, δημιουργούν προτάσεις με σύνθετα γραμματικά χαρακτηριστικά, διαφοροποιούν τις κυριολεκτικές από τις μη κυριολεκτικές έννοιες, όπως χιούμορ ή μεταφορά, παρατηρούν τις κοινωνικές πτυχές της συνομιλίας και εφαρμόζουν τις γλωσσικές δεξιότητες στην διαδικασία εκμάθησης της ανάγνωσης. Μέχρι την ηλικία των 8 ετών, το απόθεμα ήχου ομιλίας τους είναι ώριμο.

   Πιο συγκεκριμένα, ξεκινώντας από τις δεξιότητες της δεκτικής γλώσσας, δηλαδή της κατανόησης, το νεογέννητο βρέφος ανταποκρίνεται στον θόρυβο και στις φωνές. Σε ηλικία 3 μηνών χαμογελά όταν του μιλάνε, ενώ γύρω στους 6 μήνες το μωρό αντιλαμβάνεται την κατεύθυνση του θορύβου και στρέφεται προς αυτόν καθώς επίσης ανταποκρίνεται στο άκουσμα του ονόματός του. Στους 9 μήνες το μωρό κατανοεί το «όχι», και μαθαίνει απλές ρουτίνες όπως να κουνάει το χέρι για αντίο. Στην ηλικία των 12 πλέον μηνών το παιδί ακολουθεί απλές οδηγίες με χειρονομίες και λίγο αργότερα στους 15-18 μήνες ακολουθεί απλές οδηγίες χωρίς χειρονομίες και μπορεί να δείξει τα μέρη του σώματος. Το παιδί κατά την διάρκεια 18-24 μηνών αρχίζει να κατανοεί προτάσεις, ενώ 24-36 μηνών είναι σε θέση να ακολουθήσει πιο σύνθετες εντολές 2-3 βημάτων, απαντά σε ερωτήσεις «ποιος, πού,..» και κατανοεί βασικές χωρικές έννοιες (μέσα, πάνω, κάτω, κλπ). Στη συνέχεια, σε ηλικία 36-48 μηνών το παιδί κατανοεί τον πληθυντικό αριθμό, τις αντωνυμίες και τις κτητικές μορφές, τις ερωτήσεις «ποιος», «γιατί», «πόσα». Το παιδί 48-60 μηνών πλέον αντιλαμβάνεται έννοιες όπως «ίδιο/ διαφορετικό» και έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο >2.500 λέξεις, και τέλος, σε ηλικία 60-84 μηνών οι δεξιότητες δεκτικής γλώσσας του παιδιού περιορίζονται μόνο από τις εννοιολογικές γνώσεις του παιδιού και όχι από τις γλωσσικές δεξιότητες, κατανοεί πλέον το χιούμορ, τις μεταφορές και το αντιληπτικό του λεξιλόγιο είναι τουλάχιστον 10.000 λέξεις.

   Όσον αφορά τις δεξιότητες της εκφραστικής γλώσσας, δηλαδή την ικανότητα του παιδιού να παράγει λόγο, αναπτύσσονται ως εξής: το κλάμα είναι η πρώτη μορφή έκφρασης που παρουσιάζει το νεογέννητο βρέφος. Όταν φτάσει 3 μηνών, είναι σε θέση να διαφοροποιεί το κλάμα του ανάλογα με τις ανάγκες του, και αρχίζει να μουρμουρίζει και να παράγει μουσικούς ήχους που μοιάζουν με φωνήεντα,  και με αυτό τον τρόπο αλληλεπιδρά και με τους ενήλικες. Σε ηλικία 6 μηνών ξεκινά το βάβισμα, δηλαδή το μωρό προσθέτει ήχους συμφώνων όπως «μπ», «ντ», «μ», δίπλα στα φωνήεντα που ήδη έλεγε («μπαμπαμπα», «ντανταντα», κλπ) και επιπλέον αρχίζει να γελάει. Στους 9 μήνες το παιδί δείχνει με το δάχτυλό του τι θέλει ή πράγματα και ενέργειες που του προσελκύουν το ενδιαφέρον, λέει «μαμά», «μπαμπά» χωρίς νόημα , ενώ στην ηλικία των 12 μηνών πλέον το παιδί λέει «μαμά», «μπαμπά» με νόημα, το βάβισμά του ξεκινά να μοιάζει περισσότερο με ακατάληπτη ομιλία και λέει τις πρώτες του λέξεις, με λεξιλόγιο 3-5 λέξεων. Το παιδί 15-18 μηνών σιγά-σιγά αποκτά λέξεις, χρησιμοποιεί απλούς και ιδιότυπους τύπους και συμμετέχει σε συνομιλίες, ενώ στους 18-24 μήνες εμφανίζει εκφραστικό λεξιλόγιο ≥50 λέξεων, μαθαίνει εύκολα νέες λέξεις και δημιουργεί προτάσεις 2 λέξεων. Συνεχίζοντας, το παιδί σε διάστημα 24-36 μηνών χρησιμοποιεί φράσεις >2 λέξεων και χρησιμοποιεί όλο και πιο σύνθετη γραμματική, όπως άρνηση και ερωτήσεις, μπορεί να πει το όνομά του και χρησιμοποιεί σωστά τις αντωνυμίες (π.χ. εγώ, εσύ, εμείς κλπ). Το παιδί 36-48 μηνών χρησιμοποιεί 3-4 λέξεις μέσα σε μια πρόταση, και χρησιμοποιεί συνδέσμους στον λόγο του («και», «ή», «αλλά»), έχει λεξιλόγιο >200 λέξεων. Σε ηλικία 48-60 μηνών το παιδί χρησιμοποιεί σύνθετη, ώριμη γραμματική σε επίπεδο σχεδόν ενηλίκων, έχει αφηγηματικό λόγο, δηλαδή αφηγείται ή επαναλαμβάνει ιστορίες που άκουσε με αρχή, μέση και τέλος, δίνει εξηγήσεις, το εκφραστικό του λεξιλόγιο κυμαίνεται από 1.000 έως 2.000 λέξεις, ενώ τέλος, στους 60-84 μήνες, χρησιμοποιεί ώριμες γλωσσικές δομές και παρουσιάζει αυξανόμενη χρήση σύνθετου λεξιλογίου και σύνθετης γραμματικής.

   Σχετικά με τα ηλικιακά ορόσημα ανάπτυξης δεξιοτήτων ομιλίας, το παιδί 24-36 μηνών χρησιμοποιεί σωστά τα σύμφωνα σε αρχική θέση και τα φωνήεντα, παράγει περίπου 25 φωνήματα και κατακτά τα φωνήματα γ, γκ, κ, μ, π, μπ, τ. Σε ηλικία 36-48 μηνών η ομιλία του είναι κατά 75% καταληπτή από ξένους, μπορεί να παράγει σύμφωνα σε τελική θέση σε λέξεις, δεν αντικαθιστά πλέον ήχους από το πίσω μέρος του στόματος (γ, κ) με ήχους που παράγονται στο μπροστινό μέρος του στόματος (ντ, τ), και κατακτά τα φωνήματα β, ν ,ντ, χ, για-γιε-γιο, ζ, λ, σ, φ. Φτάνοντας στην ηλικία 48-60 μηνών το παιδί παράγει πλέον σωστά τα συμφωνικά συμπλέγματα  και δεν παραλείπει τις αδύναμες και άτονες συλλαβές στις λέξεις. Έχει κατακτήσει πλέον τα φωνήματα δ, θ, λια-λιε-λιο, ξ, ψ, τσ και σε ηλικία 60-84 μηνών κατακτά το φώνημα ρ και η ομιλία του είναι εντελώς καταληπτή.

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ:

ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850 

ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

Συμπέρασμα

 

   Η ανάπτυξη των δεξιοτήτων λόγου και ομιλίας αποτελεί πολύπλοκη και συνεχή διαδικασία που επηρεάζεται από ποικίλους παράγοντες. Τα ηλικιακά ορόσημα αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο για την παρακολούθηση της προόδου του παιδιού και την έγκαιρη αναγνώριση των αναγκών παρέμβασης. Η γλωσσική ανάπτυξη είναι δεξιότητα απαραίτητη για τη συμμετοχή στην καθημερινή ζωή, πιο συγκεκριμένα, την κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού και την εκπαιδευτική επιτυχία. Η κατανόηση αυτών των ορόσημων και η προσαρμογή των πρακτικών ανατροφής και εκπαίδευσης μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην ενίσχυση της γλωσσικής ανάπτυξης των παιδιών.

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ:

ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850 

ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

 

 

Βιβλιογραφικές Αναφορές

 

  • Feldman H. M. (2019). How Young Children Learn Language and Speech. Pediatrics in review, 40(8), 398–411. https://doi.org/10.1542/pir.2017-0325
  • Liang, W. H. K., Gn, L. W. E., Tan, Y. C. D., & Tan, G. H. (2023). Speech and language delay in children: a practical framework for primary care physicians. Singapore medical journal, 64(12), 745–750. https://doi.org/10.4103/singaporemedj.SMJ-2022-051
  • Schreiber, J., & Richards, M. C. (2024). The Developing Child. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 63(1), 92. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2023.09.542
  • Visser-Bochane, M. I., Reijneveld, S. A., Krijnen, W. P., van der Schans, C. P., & Luinge, M. R. (2019). Identifying Milestones in Language Development for Young Children Ages 1-6 Years. Academic Pediatrics. doi:10.1016/j.acap.2019.07.003

Νους & Λόγος: ¨Η Σημασία Της Παιδικής Χαράς Στην Ανάπτυξη Των Δεξιοτήτων Των Παιδιών

 

Η παιδική χαρά ήταν πάντα συνώνυμη με την παιδική ηλικία. Είναι ένας χώρος όπου τα παιδιά όχι μόνο διασκεδάζουν αλλά μαθαίνουν και αναπτύσσουν βασικές δεξιότητες.

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ: ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217,

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850.   ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

Εισαγωγή

   Η παιδική χαρά ήταν πάντα συνώνυμη με την παιδική ηλικία. Είναι ένας χώρος όπου τα παιδιά όχι μόνο διασκεδάζουν αλλά μαθαίνουν και αναπτύσσουν βασικές δεξιότητες. Τα τελευταία χρόνια, η έρευνα αναδεικνύει όλο και περισσότερο τη σημασία των δραστηριοτήτων παιδικής χαράς στην ολιστική ανάπτυξη των παιδιών.  Η παιδική δραστηριότητα, ειδικά το παιχνίδι, συμβάλλει στην υγιή συναισθηματική, κοινωνική και ψυχολογική ανάπτυξη. Το φυσικό περιβάλλον μπορεί να επηρεάσει τις συμπεριφορές σωματικής δραστηριότητας των ανθρώπων. Οι δημόσιοι χώροι, συμπεριλαμβανομένων των παιδικών χαρών, παρέχουν ευκαιρίες στα παιδιά να αλληλεπιδρούν και να συμμετέχουν σε σωματική δραστηριότητα. Οι παιδικές χαρές είναι ειδικοί χώροι, αυτόνομοι ή σε πάρκα, σχεδιασμένοι για παιδιά. Από τη βελτίωση των κινητικών δεξιοτήτων μέχρι την ενίσχυση της δημιουργικότητας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, οι παιδικές χαρές διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στη διαμόρφωση της συνολικής ανάπτυξης των παιδιών.

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ: ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217,

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850.   ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

Ανάπτυξη δεξιοτήτων μέσω του παιχνιδιού στην παιδική χαρά

   Ενώ η έρευνα σε δραστηριότητες εσωτερικού χώρου για παιδιά έχει την τάση να επικεντρώνεται στο πιο δομημένο και ελεγχόμενο περιβάλλον, το υπαίθριο παιχνίδι είναι σημαντικό καθώς προσεγγίζει τη δραστηριότητα παιχνιδιού των παιδιών με λιγότερη ένταση και μεγαλύτερη ευελιξία στην προσαρμογή και την εναρμόνιση με τα παρεχόμενα φυσικά ερεθίσματα, επιτρέποντας στα παιδιά να συμμετέχουν σε πιο δυναμικές κινήσεις. Έτσι, μέσω της απελευθέρωσης της έντασης από την εσωτερική εμπειρία, τα περιβαλλοντικά ερεθίσματα και τις αδρές κινήσεις, το υπαίθριο παιχνίδι μπορεί να επιφέρει την ανάπτυξη της σωματικής, κοινωνικής, συναισθηματικής και γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών.

   Η βιβλιογραφία δείχνει ότι το μη δομημένο παιχνίδι στις παιδικές χαρές είναι σημαντικό για τη σωματική ανάπτυξη των παιδιών, προωθώντας τις κινητικές τους ικανότητες όπως η ισορροπία, η ευκινησία, ο συντονισμός και η χωρική επίγνωση. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας ισχυρίζεται ότι το ενεργό παιχνίδι και οι ευκαιρίες για μη δομημένη σωματική δραστηριότητα μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων σε παιδιά κάτω των πέντε ετών. Ωστόσο, οι παιδικές χαρές μπορούν να σχεδιαστούν πολύ διαφορετικά, να ποικίλλουν σε μέγεθος, χαρακτηριστικά και να κατασκευαστούν με συμβατικά ή φυσικά υλικά, το οποίο με την σειρά του διαφοροποιεί και τις επιδράσεις τους στο παιχνίδι των παιδιών. Ο εξοπλισμός που διατίθεται στις παιδικές χαρές, όπως κούνιες, τσουλήθρες, ράβδοι και σκελετοί αναρρίχησης, ενθαρρύνει τα παιδιά να συμμετέχουν σε διάφορες σωματικές δραστηριότητες, όπως τρέξιμο, άλμα, αναρρίχηση και ισορροπία.

   Οι Θεμελιώδεις Κινητικές Δεξιότητες (FMS) είναι οι βασικές δεξιότητες τις οποίες πρέπει να κατακτήσουν τα παιδιά, όπως δεξιότητες σταθερότητας (π.χ. κάθισμα, ορθοστασία, ισορροπία), κινητικές δεξιότητες (π.χ. τρέξιμο, άλμα, αναρρίχηση) και δεξιότητες ελέγχου αντικειμένων (π.χ. να πετάνε και να πιάνουν αντικείμενα). Τα προσχολικά χρόνια είναι κρίσιμα όσον αφορά την ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτών. Η ανάπτυξη επάρκειας σε αυτές τις δεξιότητες είναι σημαντική, καθώς παρέχει μια υποκείμενη βάση για επιτυχή συμμετοχή σε σωματικές δραστηριότητες σε όλη τη διάρκεια της ζωής. Οι θεμελιώδεις κινητικές δεξιότητες διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη, όπως η ενίσχυση του εαυτού και της κοινωνικής επίγνωσης, της αυτορρύθμισης, της ηγεσίας, της υπεύθυνης λήψης αποφάσεων, της αυτοαντίληψης και της σχέσης με συνομήλικους, καθώς και της γνωστικής ανάπτυξης που αντιπροσωπεύεται από τη γλωσσική και μαθησιακή ικανότητα.

   Οι ερευνητές στην ανάπτυξη του παιδιού ισχυρίζονται ότι το παιχνίδι είναι ένα σημαντικό μέρος της αντιληπτικής, σωματικής, κοινωνικής και συναισθηματικής ανάπτυξης για τα παιδιά και ότι μπορούν να μάθουν για τον εαυτό τους και τον κόσμο μέσω της διαδικασίας. Το παιχνίδι βοηθά τα παιδιά να μάθουν πώς να ελέγχουν το σώμα τους μέσω της  κίνησης και να αναπτύσσουν κινητικές δεξιότητες. Οι κινήσεις που γίνονται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού όχι μόνο προάγουν την σωματική ανάπτυξη του παιδιού, αλλά του διδάσκουν πώς να εκφράζονται χρησιμοποιώντας το σώμα τους.

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ: ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217,

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850.   ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

   Το υπαίθριο παιχνίδι συμβάλλει επίσης στην ανάπτυξη γνωστικών δεξιοτήτων των παιδιών μέσω των κινήσεων του σώματός τους, όπως για παράδειγμα χωρική επίγνωση,  επίλυση προβλημάτων, λογικο-μαθηματικές δεξιότητες και δεξιότητες λεκτικής και οπτικο-χωρικής μνήμης μέσω της σύνθετης νοητικής χαρτογράφησης της περιοχής. Τα παιδιά μέσω της δραστηριότητας περνούν από μια αυθόρμητη διαδικασία γνωστικής μάθησης. Ενώ, δηλαδή, βρίσκουν διαφορετικούς τρόπους παιχνιδιού και χρησιμοποιούν αντικείμενα για να παίξουν, τα παιδιά παρατηρούν και μαθαίνουν φυσικά φαινόμενα σχήματος, χρώματος, μεγέθους και υφής αυτών των αντικειμένων. Ιδιαίτερα, το υπαίθριο παιχνίδι  βοηθά τα παιδιά στον συστημικό συντονισμό και την ανάπτυξη της ισορροπίας, τον συντονισμό χεριού-ματιού και την μυοσκελετική ανάπτυξη.

   Η εμπειρία του παιχνιδιού στην ύπαιθρο και στην παιδική χαρά στην πρώιμη παιδική ηλικία έχει θεωρηθεί σημαντική για την οικοδόμηση γερών θεμελίων για τη δια βίου μάθηση και την ευημερία του ατόμου. Μαζί με τα θέματα οικογενειακών σχέσεων, διατροφής, δικαιωμάτων του παιδιού και πρωτοβουλιών φροντίδας παιδιού, σχολικό πρόγραμμα σπουδών κ.λπ., πολλοί προηγούμενοι ερευνητές έχουν ήδη στρέψει την προσοχή στο παράδοξο της ενίσχυσης της μάθησης μέσω του παιχνιδιού σε αυτήν την περίοδο της ζωής. Ακολουθώντας την ολιστική ανάπτυξη ενός παιδιού, ο σχεδιασμός υπαίθριων χώρων παιχνιδιού για προσαρμογή στη φύση και ενίσχυση της παιδικής αντίληψης και των κινητικών ικανοτήτων προέκυψε ως πρωταρχικό καθήκον για την ανάπτυξη του παιδιού. Το υπαίθριο παιχνίδι σχεδιάζεται επίσης να ενσωματωθεί με το μαθησιακό περιβάλλον, γεφυρώνοντας όχι μόνο τη διεύρυνση και την υποστήριξη της εμπειρίας στο σπίτι, αλλά και δίνοντας έμφαση στην εκπλήρωση της επιτακτικής του λειτουργίας στην ποιοτική ανατροφή των παιδιών. Μαζί με το ενδιαφέρον για το σχεδιασμό προγραμμάτων για αποτελεσματικό παιχνίδι, θα πρέπει επίσης να εξεταστεί διεξοδικά η παροχή ενός κατάλληλου μαθησιακού περιβάλλοντος για τη διεξαγωγή αυτών των δραστηριοτήτων.

   Η παιδική χαρά συμβάλλει επίσης στην κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών. Η αλληλεπίδραση με συνομηλίκους σε μια παιδική χαρά παρέχει στα παιδιά πολύτιμες ευκαιρίες να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες όπως η συνεργασία, η επικοινωνία και η επίλυση συγκρούσεων. Για παράδειγμα, η εναλλαγή σειράς σε μια κούνια ή η συνεργασία για την κατασκευή ενός κάστρου από άμμο απαιτεί από τα παιδιά να επικοινωνούν αποτελεσματικά και να λαμβάνουν υπόψη τα συναισθήματα των άλλων. Εξίσου σημαντική κρίνεται η συμβολή του παιχνιδιού στην συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Η ενασχόληση με το παιχνίδι βοηθά τα παιδιά να μάθουν να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους αποτελεσματικά. Τα παιδιά που έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές εμπειρίες παιχνιδιού μαθαίνουν να ρυθμίζουν τα συναισθήματά τους και να αντιμετωπίζουν το άγχος. Για παράδειγμα, η ενασχόληση με το παιχνίδι προσποίησης επιτρέπει στα παιδιά να εξερευνήσουν διαφορετικούς ρόλους και συναισθήματα σε ένα ασφαλές και υποστηρικτικό περιβάλλον. Επιπλέον, οι σωματικές δραστηριότητες στην παιδική χαρά, όπως το τρέξιμο και το άλμα, βοηθούν στην απελευθέρωση ενδορφινών, οι οποίες μπορούν να βελτιώσουν τη διάθεση και να μειώσουν το άγχος.

 

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ: ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217,

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850.   ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

Συμπέρασμα

   Συνολικά, τα παιδιά απολαμβάνουν πολλά οφέλη από την παιδική χαρά. Από την ανάπτυξη κοινωνικών και γλωσσικών δεξιοτήτων έως την ενίσχυση της φαντασίας και της δημιουργικότητάς τους, το παιχνίδι παίζει έναν κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη των παιδιών και στην προετοιμασία τους για την ενηλικίωση.  Ως εκ τούτου, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι όλα τα παιδιά έχουν πρόσβαση σε ασφαλείς και καλά συντηρημένες παιδικές χαρές όπου μπορούν να παίξουν ελεύθερα και να εξερευνήσουν τις δυνατότητές τους στο έπακρο.

 

Βιβλιογραφία

   

  • Ali, Erah & Constantino, Kaitlyn & Hussain, Azhar & Akhtar, Zaiba. (2018). The Effects of Play-Based Learning on Early Childhood Education and Development. Journal of Evolution of Medical and Dental Sciences. 7. 10.14260/jemds/2018/1044.
  • Jeon, H., & Jun, S. (2021). Outdoor Playground Design Criteria Development for Early Childhood Development: A Delphi Study from the Perspective of Fundamental Movement Skills and Perceptual-Motor Skills. International journal of environmental research and public health18(8), 4159. https://doi.org/10.3390/ijerph18084159
  • Pawlowski, Charlotte & Damsbo, Cathrine & Toftager, Mette & Amholt, Thea & Schipperijn, Jasper. (2023). The role of playgrounds in the development of children's fundamental movement skills: A scoping review. PloS one. 18. e0294296. 10.1371/journal.pone.0294296.
  • Tortella, P., Haga, M., Lorås, H., Fumagalli, G. F., & Sigmundsson, H. (2022). Effects of Free Play and Partly Structured Playground Activity on Motor Competence in Preschool Children: A Pragmatic Comparison Trial. International journal of environmental research and public health19(13), 7652. https://doi.org/10.3390/ijerph19137652

   

ΚΕΝΤΡΑ ΕΙΔΙΚΩΝ ΘΕΡΑΠΕΙΩΝ ΝΟΥΣ & ΛΟΓΟΣ: ΣΥΚΙΕΣ: ΑΝΘΕΩΝ 12 ΤΗΛ: 2310540217,

ΘΕΡΜΗ: ΜΕΓ.ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ 15 ΤΗΛ: 2313020850.   ΣΕΡΒΙΑ-ΚΟΖΑΝΗΣ:ΦΛΕΜΙΝΓΚ 12 ΤΗΛ: 2464023200

 

 

 

 

Επιμέλεια άρθρου: Νικολέτα Κύρκογλου

Η Δοκιμασία

 

 

Η ∆οκιμασία «Παϊς» αναπτύχθηκε από τη Μονάδα Αναπτυξιακής Παιδιατρικής της Β’ Παιδιατρικής Κλινικής Αθηνών και αποτελεί μία αναπτυξιακή δοκιμασία ανίχνευσης διαταραχών επικοινωνίας αυτιστικού φάσματος.

 

ΠΡΩΙΝΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗΣ & ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ

 

Στο πρόγραμμα ‘ΠΑΛΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΗ’ πραγματοποιείται αξιολόγηση του παιδιού από τους θεραπευτές του κέντρου μας την πρώτη εβδομάδα. Με αυτό το τρόπο δημιουργείται το προφίλ του παιδιού με συγκεκριμένη εξατομικευμένη στοχοθεσία.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να κλείσετε δωρεάν ραντεβού ενημέρωσης με την υπεύθυνη θεραπεύτρια του προγράμματος στο τηλέφωνο 2310540217. 

Ψυχοθεραπεία

 

 

Στο κέντρο ειδικών θεραπειών  "Νους και Λόγος" η διαδικασία αξιολόγησης, διερεύνησης και θεραπείας των αναφερομένων προβλημάτων διεξάγεται στο πλαίσιο μιας συστημικής προσέγγισης κατά την οποία η θεραπεία λαμβάνει υπόψη όλα τα  συστήματα μέσα στα οποία υπάρχει το άτομο. 

Ώρα Διαβάσματος

Για πολλά παιδιά η διαδικασία διαβάσματος και υλοποίησης των σχολικών υποχρεώσεων δεν αποτελεί ευχάριστη στιγμή στην καθημερινότητα τους. 

Ο Αυτισμός στην Ελλάδα του σήμερα

 

 

Ένα πλούσιο και πολύπλευρο ντοκιμαντέρ με θέμα τον αυτισμό δημιούργησε η επιστημονική ομάδα του doctorkids.gr. To ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τον αυτισμό σε όλες τις εκφάνσεις και απαντώνται ερωτήσεις που απασχολούν χιλιάδες γονείς. Την σκηνοθετική και επιστημονική επιμέλεια ανέλαβε ο λογοθεραπευτής από τη Θεσσαλονίκη Γιάννης Κυβρακίδης.

Τι είναι η εργοθεραπεία;

 

Η εργοθεραπεία είναι το μόνο επάγγελμα που βοηθά τους ανθρώπους σε όλη τη διάρκεια της ζωής να κάνουν τα πράγματα που πρέπει ή επιθυμούν μέσω της θεραπευτικής χρήσης των δραστηριοτήτων καθημερινής ζωής. Οι επαγγελματίες εργοθεραπευτές βοηθούν άτομα όλων των ηλικιών να ζουν τη ζωή τους στο έπακρο, βοηθώντας του να προωθήσουν την υγεία και να αποτρέψουν ή να ζήσουν καλύτερα με έναν τραυματισμό, μια ασθένεια ή μια αναπηρία (AOTA, 2020).

Παιδί & Γραφή

  

Η γραφή και η σωστή σύλληψη του μολυβιού είναι συχνά ένας προβληματισμός των γονέων, αλλά και των δασκάλων. Πολλά ερωτήματα αναδύονται: ποιος είναι ο σωστός τρόπος σύλληψης των εργαλείων γραφής, πότε το παιδί πρέπει να πιάνει σωστά το μολύβι, γιατί είναι σημαντικό να πιάνει καλά το μολύβι; 

Δραστηριότητες που προάγουν την ομιλία και την γλωσσική ανάπτυξη παιδιών 4-6,σύμφωνα με την Αμερικανική κοινότητα Λογοπαθολόγων

 

 

Θέλετε να κάνετε ανίχνευση δυσκολιών σχετικά με την καθυστέρηση λόγου; Κάντε δωρεάν λήψη της εφαρμογής εδώ: https://doctorkids.gr/el/page/download_app 

Αγγελία εργασίας: ζητείται εργοθεραπευτής/τρια

 

 

Ζητείται εργοθεραπευτής/τρια για το κέντρο ειδικών θεραπειών 'Νους & Λόγος' στην Θεσσαλονίκη. Επίσης ζητείται εργοθεραπευτής/τρια για το κέντρο ειδικών θεραπειών 'Νους & Λόγος' στα Σέρβια Κοζάνης. Η αγγελία αφορά μόνο πτυχιούχους εργοθεραπευτές. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να στείλουν τα βιογραφικά τους στην διεύθυνση nous.kai.logos@gmail.com.

Ο σύλλογος «Νους Λόγος & Άθληση» σε σεμινάριο με θέμα «το μπάσκετ στα παιδιά με αυτισμό»

Ο σύλλογος «Νους Λόγος & Άθληση» και το Κέντρο Ειδικών Θεραπειών «Νους & Λόγος» είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουν την επίσκεψή τους στο Βελιγράδι στις 23-25 Σεπτεμβρίου 2016. 

Σύλλογος

Η Θεσσαλονίκη έρχεται ξανά με νέες ιδέες και καινοτόμες προσπάθειες για να δώσει στο μπάσκετ ακόμα μεγαλύτερη δυναμική. Διαβάστε τη σχετική ανακοίνωση του συλλόγου...